Tatuaje din Borneo

Executarea unui tatuaj in stil traditional in Borneo. More »

Alaska: Tribul Tlingit

Tatuajele din triburile Tlingit More »

Angelina Jolie

Tatuajul cu tigrul bengalez a lui Angelina Jolie More »

Tatuaj Maori

Sef de trib Maori More »

India- Nagaland

India: ţărâmul cernelii veşnice More »

Tatuaje Budiste

Wat Bang Phra More »

 

Festivalul Kalinga Batok

Luna octombrie este luna populatie indigene din Filipine si in provincia nordica Kalinga organizatorii locali din orasul Tabuk, capitala provinciei, au facut o Diddiga (“parada”) ceremoniala pentru a marca realizarile populatiei Kalinga. Anul acesta evenimentul de patru zile a fost numit “Parada Trecutului – Speranta viitorului” si a fost prezentata frumusetea culturii Kalinga printr-o competitie de dans si muzica (Sallidummay), o competitie de rafting pe raul Chico (raul vietii in Kalinga) si in ziua finala un festival Batok (Tatuaj) care a fost sugerat de catre batranii tatuati Kalinga si ofiterul provincial al Comisiei Nationale a Populatiei Indigene. Domnisoara Naty Sugguiyao a spus “se exprima prin talent individual, arte, dibacie si putere…ce are Kalinga mai bun”

Festivalul Kalinga Batok

Scopul festivalului Batok nu a fost doar pentru a sarbatorii realizarile artistice ale tatuatorilor Kalinga si a frumos decoratilor oameni care au participat ci si sa recunoasca ca aceasta practica antica de peste 1000 de ani dispare impreuna cu gardienii cunostiintelor asociate cu aceasta. 52 de batrani din comunati restranse si zona Tabuk au vizitat evenimentul incluzand si ultimul Kalinga mambabatok sau artist tatuator – maestra de 89 de ani Whang Od. Ea impreuna cu Elle Festin din California, Zel si Gyroe of Tatak Ng Apat Na Alon (“Tribul semnului celor patru valuri”) au demonstrat antica arta de batut cu mana a batok pentru ca toti sa o vada. Elle a implicat si primarul Tabuk (Camilio T. Lammawin, Jr.) prin tatuarea primelor lui tatuaje – designuri traditionale Kalinga pe incheieturi.

tattoo-ink-store

Pentru a promova evenimentul, guvernatorul Floydelia R. Diasen a decretat un ordin pentru a incuraja participarea intregii provincii ca sa se observe luna indigena cu Diddiga la centru. S-a spus ca aceasta sarbatoare “incearca sa sustina mandria Kalinga si sa le imbogateasca fundatia astfel incat sa poata sustine propria lor etnicitate ancorandu-le visele si aspiratiile spre partea pozitiva si dinamica a culturii si traditiilor atemporale”. In discursul ei catre vasta multime prezenta a mai spus: “Nu trebuie sa ne indepartam de lectiile pe care le-am invatat in timpurile stravechi si trebuie sa fim mandri de radacinile noastre etnice pentru ca uitandu-ne la cine eram odata, devenim mai iluminati cu privire la cine trebuie sa fim in viitor”.

 

Proiectul Kalinga Batok

 

Festivalul Batok a servit si ca platforma din care sa se lanseze un alt eveniment istoric in Kalinga – startul unui proiect de carte care sa se centreze pe arta tatuajului unica a Kalinga. Cu ajutorul unui fotograf din Manilla Ivan Sarenas, Ned Sickels, un alt fotograf profesionist si cameraman din SUA si cu fonduri de la Fundatia Daniele Agostino Derossi, echipa noastra de cercetare a reusit sa fotografieze toate tatuajele batranilor din mijlocul nostru pentru viitoarea Voce a Stramosilor: Traditia Vie a Cartii Tatuajelor Kalinga. Dar sa nu uit sa mentionez ca stimatul nostru coleg si prieten Calatoru’ Mick (Michael Laukien) contribuie cu cateva dintre superbele sale imagini Kalinga la proiect – facand acesta un adevarat proiect international!

kalinga-batok-tattoo-festivaltatuaj_kalinga

Scopul echipei “batok” este acela de a produce o carte medie spre mare,  frumos ilustrata, bilingva (engleza/Kalinga) care aduce impreuna imaginile fotografiate ale batranilor Kalinga impreuna cu vocile acestora (povestile orale) si miturile/legendele Kalinga pentru a intelege complexitatea din spatele tatuajelor lor minunate. Va avea o bibliografie completa, indexata si un glosar de terminologie Kalinga. Vocea Stramosilor va fi prima carte care va spune povestea batok Kalinga, prima care care va arunca lumina asupra acestei incredibil de bogate traditii care a decorat corpurile Kalinga de cand au ajuns in acest colt de Filipine.

 

Dupa festivalul Batok, am construit peste cercetarea anterioara (in 2007, cativa dintre nou am ramas in satul Buscalan pentru 3 saptamani, de unde ultimul artist Kalinga Whand Od a venit) si ne-am plimbat in sapte sate intreband batranii tatuati si istoricii locali despre traditiile bogate ale acestei arte practic necunoscute. Aceasta cercetare este de urgenta absoluta de vreme ce sunt mai putin de doua sute de batrani Kalinga care au tatuaje pe tot corpul si, dintre acestia, mai putin de 30 de razboinici kalinga> fiecare dintre ei fiind marcat pentru luptele impotriva japonezilor in al doilea razboi mondial. Cativa dintre acesti soldati au luptat alaturi de SUA in jungla din provincia Kalinga iar aceasta poveste a fost practic uitata.

 

Dupa plecarea mea din Filipine, doua echipe de cercetare Kalinga sub indrumarea liderului de proiect Sugguiyao au calatorit in si mai multe sate din regiune care nu au fost inca vizitate. De asemenea, au revizitat si alte zone pentru a urmari cativa dintre participantii la festival sau sa ii intrebe pe batranii care nu au putut veni pana la Tabuk. Echipa de cercetare va acoperi intreaga zona Kalinga de vreme ce sunt variatii regionale, intelesuri si povesti asociate cu temele tatuajelor si metodele de aplicare. Spre exemplu, diversitatea intelesurilor tatuajelor Kalinga este chiar fantastica de vreme sate vecine s-ar putea sa aiba nume diferite asociate cu niste teme particulare desi par sa fie aceleasi designuri. Dar modele ca orezul, modele de ferigi, fructe, solzi de piton si centipede au un lucru in comun – toate vin din natura.

 

Intelesul Kalinga Batok

 

Tatuarea Kalinga este un mediu important pentru a exprima si ranforsa dimensiunile psihologice ale vietii, sanatatii, razboiului, religiei si mortii. Este un obicei cultural adanc inradacinat in memoria vietii stravechi Kalinga si reprezinta valori personale, sociale, ecologice si metafizice printr-o varietate larga de simbolism vizual al tatuajului.

 

Kalinga batok functioneaza pentru a comunicat valorile impartasite ale grupului si pentru a spune altora care sunt ecourile Kalinga si sensibilitati au fost modificate de catre acea lume culturala. Ca un sistem de a transmite cunostiinte, batok incearca sa reprezinte afilierea tribala, maturitatea, statutul dar si mandria Kalinga si abilitatea artistica. Whang Od, de 89 de ani, ultima artista Kalinga, a transformat nenumarate generatii de “baieti” si “fete” Kalinga in “barbati” si “femei” prin ritualuri incredibil de dureroase cu spinul ei si un ciocan de lemn. A creat de asemenea tatuaje care induc fertilitatea si altele care le-a permis razboinicilor sa isi infranga inamicii sau sa protejeze indivizi de inamici nevazuti sau boli aduse de spirite rele.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*